Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen.

Vader, Zoon en Heil’ge Geest;

O, bereid ons voor dat feest

Om in zaal’ge hemelklanken,

Uw liefd’ en trouw te danken

Wil mijn ziel toch nu bevruchten;

Daal toch in en hoor mijn zuchten

Opdat Uw Geest in mij getuig’

En met onze geest dan juich

Een kind van God Drie-een te zijn,

En te horen: gij zijt Mijn!

Zo bevrucht Gij toch ons leven

Opdat w’ U de ere geven.

- Jansje Zondag, geciteerd in ds I. Kievit, Onder Elims palmboom (Putten: Van Horssen, 2010), p. 213.

Vanuit pastorie Zeezicht. Op Hemelvaartsochtend werd in Drachten verwacht. Ik ben de avond ervóór maar wezen logeren bij mijn ouders in Oldebroek, anders had ik letterlijk voor dag en dauw uit de veren gemoeten. Als je mag voorgaan in zo’n klein gemeentetje, eigenlijk een samenraapsel van alles wat er in een vrijzinnige streek rechtzinnig wenst te zijn, besef je weer hoe goed we het in Katwijk hebben en hoe zuinig we hebben te zijn op wat de Heere ons heeft toevertrouwd.

Zondagochtend was ik in Nunspeet en zondagavond in Oudewater. Waar ik Nunspeet nog wel ken van vroeger (ik denk dat ik er als jongetje wel eens in de kerk heb gezeten), moest ik Oudewater opzoeken op de kaart. Schandalig natuurlijk, want het blijkt de oudste stad in het Groene Hart te zijn en toch een inwonertal te hebben van ruim tienduizend zielen. Op de plek waar het riviertje de Lange Linschoten in de IJssel uitmondt, staat een enorme hallenkerk met daarop een indrukwekkende toren met zadeldak die het stadsgezicht beheerst. Zulke hooggewelfde, oude Godshuizen doen je beseffen dat je maar een nietig aardmannetje bent. Naderhand las ik ergens dat de wieg van Jacobus Arminius, de vader van de Remonstranten, in Oudewater heeft gestaan. Ik hoop toch wat meer in de geest van Gomarus gepreekt te hebben…

Nu staan de Pinksterdagen voor de deur. Voor een dominee is het de laatste drukke periode van het kerkelijk jaar. Straks breekt de Grote Zomer aan en kunnen we drie maanden lang dag aan dag ons strandstoeltje uitklappen om er lekker op los te luieren… Nee, zo is het natuurlijk niet, al houden we het vermakelijke misverstand dat dominees alleen op zondag werken van harte in ere. Iets rustiger zal het hopelijk wel zijn. Onze agenda’s, onze verplichtingen en onze takenlijsten roepen ons voortdurend toe: ‘Gij zult!’ Maar de Heilige Geest fluistert: ‘Heden, indien gij Zijn stem hoort!’ (Hebreeën 3:7) We hopen vanuit het luisteren naar die Stem op gezegende diensten.

Met een hartelijke groet, ook namens mijn vrouw en ‘de gasten’,

Door: dr. G. van Zanden
Galaten 5:22-23

Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.