Gelezen en vanuit Pastorie Zeezicht

Gelezen. Hard lopen is niet alles; veel hangt er af van de weg, die wij kiezen; een versnelde gang over heuvelen en dalen zal geen gelijke tred houden met de gestadige reiziger op de effen vlakte.

- C.H. Spurgeon in een Bijbels dagboek bij 2 Samuël 18:23

Vanuit Pastorie Zeezicht. 1. Als een dankbare dominee ga ik straks een paar weekjes op zomervakantie. Dankbaar ben ik bijvoorbeeld voor de zomerse Bijbelstudies die we eens in de zoveel tijd beleggen. De bespreking van de gelijkenissen van de Heiland levert telkens een rijkdom op aan inzichten en praktische toepassingen. Soms kan ik daar ’s zondags op de kansel mijn voordeel mee doen. De preek van afgelopen zondag over de barmhartige Samaritaan was er nooit gekomen zonder de inbreng van de deelnemers aan de Bijbelstudie. Hartelijk dank!

2. Over Katwijkse kerkgang kun je, denk ik, een boek schrijven. Het is wat bijzonders. In zo’n beetje alle andere kerken in Nederland weet je ongeveer wat je verwachten kunt aan kerkbezoek, maar op Katwijk weet je nooit wat je aantreft als de deur van de consistoriekamer opendraait. Ik ken jubelverhalen over stampvolle Nieuwe Kerken waarbij de stoeltjes uit Het Anker gehaald moesten worden. Horrorverhalen over onbekende en dus onbeminde gastpredikanten die preken moesten voor slechts de dienstdoende kerkenraad met hun gezinnen. De waarheid zal, zoals meestal, wel ergens in het midden liggen.

Dankbaar ben ik wel, dat de gemeente op zondagochtenden getrouw opkomt. Ik denk dat we onderschatten hoe bijzonder het is dat we met honderden tegelijk de kerkbanken vullen om samen te zingen en te luisteren naar Gods Woord. Zondagavond hield er nog een groepje vakantie houdende Urkers halt ter hoogte van onze voorplaats aan de Boulevard. Ze hadden het indrukwekkend gevonden, die Nieuwe Kerk met zoveel mensen erin. In andere kustplaatsen ben je soms met een paar handenvol kerkbezoekers samen! Natuurlijk hangt de waarde van een kerkdienst niet af van de hoeveelheid kerkgangers. Maar toch. Het bemoedigt en sterkt in deze donkere tijden van geloofsafval en kerkverlating.

Als we nu ’s avonds ook eens wat trouwer de schoenen aantrokken… Daar valt nog een wereld te winnen!

Een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Galaten 5:22-23

Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.