Gelezen en vanuit Pastorie Zeezicht

Gelezen. Gelijk een dronkaard, door wijn overmand door onmatigheid aan de volgende dag niet denkt, het goede van het kwade niet onderscheidt, en spijs niet van drank, - zo plegen de mensen door voorspoed dronken te worden, zodat zij de godsvrucht en alle eerbied verwerpen, en Zijn gunst en welwillendheid gering schatten.

- J. Calvijn, Leerredenen over 1 Samuël, eerste deel (Kampen: De Groot-Goudriaan, 1979), p. 223

Vanuit Pastorie Zeezicht. Een kort berichtje ditmaal, want ik moet onderhand nodig de auto instappen. Ik heb me aangemeld voor het maandagprogramma van de Haamstedeconferentie en die vindt, anders dan vorige jaren, plaats in het verre Ede. Dat is vijf kwartier rijden en ik wil niet te laat komen! Misschien schrijf ik volgende week wat over mijn interkerkelijke avonturen. Eerst deze eerste schoolweek maar eens doorkomen zonder al te zeer in de stress te schieten.

Voor wie nog vakantie heeft of ergens een vrije middag, heb ik nog een tip. Toen mijn vrouw en ik vorige week onze kinderen weer bij hun Drentse opa en oma kwamen ophalen, hebben we een tussenstop gemaakt in Singer (Laren). De tentoonstelling van het werk van Georg Hendrik Breitner (1857-1923) kon me niet bijzonder boeien, maar – tot mijn eigen verrassing – het werk van Levi van Veluw (1985-) des te meer. Ik begreep er niet veel van, maar ik meende in zijn werk Bijbelse motieven te ontdekken die mijn indruk wekten, tot nadenken stemden en tot de verbeelding spraken. Op een Wikipedia-pagina las ik achteraf: ‘Van Veluw komt uit een religieus huishouden. Hij ging in zijn jeugd regelmatig naar de kerk, en zijn opa was een dominee. Als kind bezocht hij nooit musea of theaters.’ Behalve dat ik het jammer vind dat er over de kerk in de verleden tijd gesproken wordt, ben ik benieuwd wie deze eerwaarde opa van Van Veluw is. De enige dominee Van Veluw die ik ken is A.H. van Veluw, mijn illustere voorganger in de hervormde gemeente van Pesse. Zou dat hem zijn? En… zou Levi nog wel eens een kerk van binnen zien? En zou hij zich dan net zo voelen als ik – een dominee die een museum bezoekt – maar dan omgekeerd? Levi, als je dit leest: kom ook een keertje bij ons in Katwijk kijken!

Zijn tentoonstelling kan ik u in ieder geval warm aanbevelen.

Een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

ds G. van Zanden

Door: dr. G. van Zanden
Lucas 8:15

Het zaad in de vruchtbare grond, dat zijn zij die met een goed en eerlijk hart naar het woord hebben geluisterd, het koesteren en door standvastigheid vrucht dragen.