18-24 oktober '24 Publicatiedatum: 21 oktober 2024

Tegenstelling.
Soms fiets ik van Albert Heijn in Het Heen langs de Oude Rijn naar huis. Daar  zag ik een tijdje terug een soort spandoek van oudijzerhandelaar Maarten van Rijn vlak voor de Gamma hangen met woorden uit de Bijbel: Bekeert u en gelooft het evangelie. En direct daarna valt levensgroot de tekst op, die van de zijwand van de Gamma op je netvlies springt:  IK KAN HET ZELF. Wat een tegenstelling. Nee, om de woorden van dat spandoek echt ter harte te nemen, kan ik beter niet aankloppen bij de DOE-HET-ZELF-ZAAK, maar kloppen op Gods hart: Trek mij mee Heere, dan zal ik achter U aansnellen.

Van zondag.
Ds de Koning nam ons mee naar de lang vervlogen raadselachtige  tijden van vlak voor de zondvloed. Vanuit Genesis 6 trok hij lijnen die onze tijd en cultuur toch met die tijd verbinden: de zonden van grensoverschrijding toen én nu (het woord ‘onderscheid’ is nu zo’n beladen woord geworden) en Gods verdriet en boosheid daarover. Hij ziet ook niet onbewogen het stukmaken van Zijn schepping aan. De dominee vond het opmerkelijk dat de reuzen, de mannen van naam in het Bijbelgedeelte géén naam krijgen. Wat een les om het ook nú niet te verwachten van de reuzen, de mannen van naam in onze tijd, die in Gods oog niet meer zijn dan ‘kleuters met miljarden’. Aan het eind van de preek lichtte het evangelie op in de naam Noach (Trooster) toen en in die ene Naam Jezus (Zaligmaker) nu. Wie tot Hem de toevlucht neemt, bouwt niet op zand.

Tot zondag.
We verwachten dr C. M. A. van Ekris uit Zeist in de avonddienst in het Maranathacentrum. Hij geniet ook bekendheid als Theoloog des Vaderlands en we lezen regelmatig iets over hem in allerlei nieuwsbladen. Kom gerust hem eens beluisteren! Maar blijf niet haken bij zijn persoon(lijkheid), want de ‘pijl ligt verder’. Snapt u dit nog?

Meeleven.
Dinsdagavond 8 oktober overleed onze oude broeder Pieter van der Plas (91). Hij woonde in wijk Ichthus, maar was ook betrokken op onze wijk, omdat hij vroeger in onze wijk woonde (Castor) en bezoekbroeder is geweest. Ds Van der Plas heeft hem ook regelmatig bezocht. We wensen de familie troost en houvast vanuit de Heere en Zijn Woord. Zie verder het wijkbericht van Ichthus.

Beroep.
De Immanuëlwijk is ons net een stapje voor. Zondag hoorde u het aflezen van het beroep op ds Bijl uit Papendrecht. We bidden of de Heere de goede beslissing wil geven. En wie zou de vacante wijken geen eigen herder en leraar toewensen?

Zieken.
Bram Haasnoot krijgt nog steeds chemo. Hij was recent nog enkele dagen in het ziekenhuis, maar is gelukkig weer thuisgekomen.
Kees van Duijvenvoorde is bezig met de tweede reeks chemo.
Mevrouw Van Duijn voelt haar krachten langzaam minder worden.
De kleine Hanna de Jong ligt al vier weken op de IC.
En dan zijn er nog heel wat meer zieken. Dat zij en allen die hen lief zijn mogen ervaren: Ik ben met u álle dagen; ook de dagen van oktober 2024.

Dinsdag 8 oktober waren we weer bij elkaar. We voelden allemaal de grote, lege plek nu onze broeder Rijk de Haas ons zo plotseling ontvallen is. En toch begonnen we met Psalm 89 vers 1. En wat is het slot van Romeinen 8 toch een groot schathuis en een wonderlijk loflied op Gods grote genade in Christus. ’t Was goed om te putten uit die bronnen van het heil.

Israël.
En diezelfde dinsdagavond was er gebedskring. Elke week wordt gewoon op volgorde een psalm aan het begin gelezen. Dit keer psalm 25. Vol met gebedsteksten. Treffend vond ik de laatste tekst in deze week van 7 oktober en net ná de Israëlzondag: O God, verlos Israël uit al zijn benauwdheden.

Vooruitblik lidmatenkring.
Deze is bedoeld voor alle gemeenteleden die door middel van Bijbelstudie en gesprek verlangen naar kennis en verdieping van het geloof. Dit seizoen lezen we de Hebreeënbrief. We gebruiken daarvoor het boekje van ds. H.I. Methorst: ’Het oog gericht op Jezus’. Het boekje is te koop bij Het Baken. De lidmatenkring wordt gehouden in het Maranathacentrum en staat onder leiding van ds Westland. De tweede avond is donderdag 24 oktober. Hoofdstuk 2 van de Hebreeënbrief én van het boekje -wat we erbij lezen- is aan de beurt. Welkom.

Giften.
Voor de wijkkas werden de volgende giften ontvangen: ds Van der Plas €20; Hans vd Meij/Nico Dijkdrent €20; Adriaan Geene/Kees Honders €10; Maarten vd Plas/Jaco Vooijs €20 en Marja Meerkerk €20. De collecte van de SeniorenBijbelkring bracht €53 op. Hartelijk dank voor al deze blijken van meeleven.

Ten slotte.
Ter voorbereiding op de Bijbelkring las ik de aantekeningen van Matthew Henry op het slot van Romeinen 8. Ik was toch wel verrast door zijn laatste alinea. Daarin vertelt hij iets over het sterfbed van Hugh Kennedy:
Toen Hugh Kennedy, een uitnemend christen te Ayr in Schotland op zijn sterfbed lag, vroeg hij om een Bijbel. Maar hij ontdekte dat zijn ogen het licht reeds verloren hadden. Toen vroeg hij: Sla voor mij het achtste hoofdstuk van de brief aan de Romeinen op en leg mijn vinger bij de woorden: Ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. …. Hij vroeg vervolgens: Nu, ligt mijn vinger er bij? En toen men hem daarop toestemmend antwoord gaf, vervolgde hij: Welnu, God zij met u, mijn kinderen; ik heb met u ontbeten; ik zal mijn avondmaal houden met mijn Heere Jezus Christus, nog deze avond. En zo ontsliep hij.
Een hartelijke groet namens de kerkenraad, Gert-Jan Meerkerk