27 sept-3 okt '24 Publicatiedatum: 04 oktober 2024

Van zondag tot zondag…
Afgelopen zondagochtend zaten we in de Pniëlkerk. Voor de eerste keer was daar de eredienst naast geluid met beeld te volgen. We kregen geestelijke kooklessen op ons bordje. Een pittig menu werd ons voorgeschoteld door onze dorpsgenoot proponent Gerco Guijt. De Schriftlezing was uit 1 Johannes 3: 1-17. Met als kerntekst 1 Joh. 3 : 9. Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is. De ingrediënten bestonden uit een scherpe vermaning, een flinke scheut liefde en een snufje grammatica. De vermaning gaf Johannes vanwege alle misleiding in de eerste gemeente toentertijd. Dat speelde toen, maar zeker ook in onze tijd. Misleiders die zeggen: doe wat je wilt. Johannes zegt daar radicaal nee tegen; een christen zondigt niet. Verder gaat de context van de tekst over het liefhebben van je naaste. Je kunt geen christen zijn wanneer je je broeder of zuster haat. Een christen kan ook niet in de zonde blijven. Daarom zondigt een christen niet. Natuurlijk doen we zonde maar blijf niet in de zonde hangen. Maak er geen gewoonte van. Breek ermee! Het recept van deze maaltijd werd ons vorige week aangereikt in brood en wijn. Jezus Christus als het vleesgeworden Woord van God. Hij is onze Voorspraak bij de Vader wanneer wij hebben gezondigd. Al wat u ontbreekt, zegt de Heere, schenk Ik zo u het smeekt, mild en overvloedig.

Komende zondagavond hebben we als wijk dienst in de Nieuwe kerk. Ds. A.W. van der Plas mag deze dienst voorgaan. We hopen weer op uw en jullie komst. En we bidden om de werking van de Heilige Geest.

Ziekte
Het nog piepkleine meisje Hanne de Jong, dochter van Janneke en Buizerd de Jong (Noordwijkerweg 40) ligt op de IC en moet daar twee weken blijven. Haar hartje functioneert niet goed. Best zorgelijk allemaal. De laatste berichten zijn voorzichtig positief. We bidden om Gods hulp en herstel.

Dhr. Rijk de Haas, Van der Meerhof 6 heeft afgelopen vrijdag tijdens een korte vakantie op Ameland een hartstilstand gehad. Zijn toestand lijkt stabiel. We hopen en bidden dat dhr. De Haas bewaard zal worden en door Gods kracht weer genezing mag ontvangen.

Verder denken we aan de zieken in onze wijk die nu niet bij naam zijn genoemd.

Overlijden
We schrokken van een bericht van onze oud-ouderling Wim de Best en zijn vrouw Elly (Nassaudreef 98). Plotseling overleed schoondochter Astrid, de vrouw van zoon Chris in de leeftijd van 60 jaar. De verslagenheid is groot. We condoleren de familie en wensen hen Gods kracht en troost toe in dit grote verlies.

Zilveren huwelijksjubileum
We noemen het huwelijksjubileum van familie Van der Gugten. Op maandag 23 september waren zij 25 jaar getrouwd. Mooi dat deze mijlpaal mocht worden bereikt.

Giften
Jolanda van der Plas ontving 10 euro voor de wijkkas. Ds. Van der Plas ontving de bedragen van 20 en 50 euro voor de wijkkas. Hartelijk dank!

Seniorenkring
Een kort verslag. De eerste keer ligt alweer achter ons. Met ongeveer 20 aanwezigen, waaronder ook een paar ‘nieuwe gezichten’ werd nagedacht over Romeinen 8. Niet zo’n gemakkelijk gedeelte, dus het was heel goed dat dominee Van der Plas er een gedegen inleiding over hield. Daarna volgde een goede bespreking van soms indringende vragen. We zien alweer uit naar het vervolg. Dat zal D.V. dinsdagmorgen 8 oktober zijn.

Gebedskring Maranatha- en Rehobothwijk
Graag wil ik nog een keer de gebedskring onder uw en jouw aandacht brengen. Elke dinsdag komen we om 19:00u samen in de Rehobothschool om te bidden. Nadat we een psalm hebben gelezen bespreken we de gebedspunten en bidden we met elkaar. Van harte welkom. De gebedskring zal vanaf dinsdagavond 1 oktober weer in de consistorie van het Maranathacentrum plaatsvinden i.p.v. de Rehobothschool.

Vrouwencontact
Hierbij nodigen we nogmaals alle vrouwen uit voor een nieuw seizoen van de vrouwencontactochtend Maranatha. Donderdag 3 oktober starten we in het Maranathacentrum.
We beginnen om 9.30 uur en eindigen om 11.30 uur.
Het thema is: Ik verga van de dorst….
Na de pauze gaan we weer creatief aan de slag.
De kosten zijn 15 euro.
Er is geen oppas.
Opgeven kan tot uiterlijk 29 september via alieguyt@hotmail.com of 06-30005008.
Hartelijk welkom!

Israël
Al maandenlange spanningen in het Midden Oosten. Wie houdt de ontwikkelingen bij? Het duizelt soms. Het ene bericht is nog maar net in het nieuws of de volgende gebeurtenis dient zich al weer aan. Je raakt er afgestompt van. Wat een verdriet, ellende en uitzichtloosheid. Wie stopt deze spiraal van geweld? Oog om oog, tand om tand. Hard tegen hard. Een geestelijke strijd. Gods volk tegen andere volken. Maar allemaal mens en allemaal genezing, vergeving en de aanraking nodig van de Vredevorst. Want pas dan gaan alle stromen (stromen van mensen) vrolijk zingen. De handen klappen naar omhoog. ’t Gebergte vol van vreugde springen. En hupp’len voor des Heeren oog. Hij komt, Hij komt om d’ aard te richten. De wereld in gerechtigheid. Al ’t volk daar ’t wreed geweld moet zwichten, wordt in rechtmatigheid geleid.
Bid voor de vrede van Jeruzalem. Bid om de komst van die Vredevorst. Maranatha, kom Heere Jezus, ja, kom haastig.

Namens de kerkenraad een hartelijke groet,
Bert Aandewiel